Historie van de compagnie

In 1960 werd de E.S.R. Tachos opgericht. Deze roeivereniging zag zich met het probleem geconfronteerd, dat de roeiwedstrijden niet in de directe omgeving verroeid werden, maar verder weg in het westen van het land. Om de boten toch op de plaats van de wedstrijd te krijgen werden verschillende methoden van transport ingezet: Soms werd een acht op het dak van de autobus gebonden en zo meegenomen naar de baan. Een andere methode, alleen geschikt voor de wat kleinere boottypen, is de creatieve inzet van een personenauto.

Al snel werd duidelijk dat dit transport van de prijzige boten verre van de ideaal was. Daarom werd besloten om het transport op een professionelere manier aan te pakken. De BotenWagen Commissie, die later bekend zou worden als de BotenWagen Compagnie, was geboren. Intussen was in 1965 nog een Eindhovense Studenten Roeivereniging opgericht: Telamon. Logisch is te veronderstellen dat de boten van Telamon door de BWC Tachos vervoerd zouden worden. Echter, de verhouding tussen beide verenigingen was niet geweldig. Een van de doelstellingen van de BWC Tachos zou zijn geweest het transport voor Telamon voor een zo hoog mogelijke prijs en met zo weinig mogelijk service te verrichten. Zo werden boten soms op het dak van de botenloods afgeleverd. Telamon besloot daarom tot samenwerking met het Tilburgse Vidar. Met de zogenaamde ViTe-kar werd het transport voor beide vereniging verricht. Halverwege de jaren zeventig reed Tachos na inzet van verschillende voertuigen inmiddels rond met deze combinatie.

Historie van de botenwagen

Na het ontstaan van de Eindhovense Studenten Roeivereniging Thêta uit Tachos en Telamon werd de BotenWagen Compagnie Tachos omgedoopt in BotenWagen Compagnie der E.S.R. Thêta. De Vite-kar is sindsdien niet meer in gebruik en de boten van Vidar worden sinds die tijd door de BWC vervoerd. De serie van Mercedessen heeft in 1986 plaats gemaakt voor een Daf 900 Turbo, welke net als de voorgaande Mercedes (tot dan toe) in de kleuren van de toenmalige verenigingssponsor Bavaria gehuld is. De aanhanger is in 1984 gebouwd naar ontwerp van een aantal werktuigbouw studerende BWC-ers, die hieraan een stage gewijd hebben.

Op dit moment is de botenwagen van Thêta een groene Mercedes Atego. Deze wagen heeft in tegenstelling tot de vorige wagens geen aanhanger. In plaats daarvan worden de boten op deze (zeer lange) vrachtwagen vervoerd. Behalve de vrachtwagen zelf bezit de BWC ook twee bijbehorende afzetbare containers.