Ontwerp

De botenwagen van de BWC is bedacht, ontworpen en uiteindelijk zelf geconstrueerd door een groep werktuigbouwkunde studerende BWC'ers. Wekenlang is er gewerkt aan het afbouwen van zowel de truck als de containers. Slechts een beperkt deel van de zware constructie is uitbesteed bij professionele bedrijven.

Onderscheid
De wagen onderscheidt zich op een aantal punten van andere botenwagens in Nederland. Ten eerste is deze wagen de enige botenwagen in Nederland die roeiboten vervoert zonder een aanhanger, dat wil dus zeggen dat alle boten (ook de tot wel 18 meter lange achten) op de truck zelf worden vervoerd. Dit heeft als voordeel dat manoeuvreren in krappe situaties en recht achteruitrijden erg eenvoudig is, omdat er nooit rekening gehouden hoeft te worden met het knikken en eventuele scharen van een aanhanger, zoals alle andere botenwagens dat wel hebben. Daarnaast is het vervoer een stuk veiliger: omdat de truck een hoog gewicht en een laaggelegen zwaartepunt heeft, ligt hij stabiel op de weg en heeft de wind minder invloed. De totale lengte van maximaal 18 meter is ook een stuk korter dan de meeste andere grote botenwagens, die tot wel 22 meter lang kunnen zijn. Dit verhoogt de manoeuvreerbaarheid op smalle en bochtige stukken aanzienlijk.

Stellingcontainers
Een ander groot verschil ten opzichte van 'normale' botenwagens is het feit dat de stellingcontainers met een hydraulisch systeem afgezet kunnen worden en een stuk lager op de grond neergezet kunnen worden, uiteraard inclusief lading. Dit heeft als grote voordeel dat het laden en lossen veel eenvoudiger wordt, omdat men nu veel makkelijker bij de boten kan. Onder de stellingen is een viertal grote laden gemaakt, waar palen, riggers, bankjes en bokjes ruim in passen en verzekerd worden van een schadevrij transport. Wanneer in uitzonderlijke gevallen niet al het materiaal in de laden past, zijn er in de truck zelf ook nog twee grote opbergruimten waar meer dan genoeg plaats is om extra materiaal in mee te nemen.

C-rijbewijs
Wat naast het grote gebruiksgemak nog een bijkomend voordeel is van het gebruik van een mono (een vrachtwagen zonder aanhanger/oplegger), is het feit dat er niet langer een uitgebreid groot rijbewijs (C-E) nodig is. Alleen categorie C is nu voldoende. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten van de opleidingen van de chauffeurs, daarbij duurt het halen van het rijbewijs nu nog maar ongeveer een half jaar in plaats van ongeveer een jaar. Er kunnen op deze manier sneller en meer chauffeurs opgeleid worden, wat een belangrijke factor is voor het voortbestaan van de BWC.

Uitstraling
Een laatste punt waar de BWC erg trots op is, is het feit dat we de beschikking hebben over twee van de eerder beschreven stellingcontainers. Dit verhoogt de transportcapaciteit aanzienlijk, omdat er geen op- en aflaadhandelingen voor de losse boten nodig zijn op een wedstrijdterrein. Het is ook altijd weer een mooi gezicht om op de grote wedstrijden twee 'bakken' vol met boten van de BWC naast elkaar op het botenterrein te hebben staan. Het trekt altijd weer bekijks wanneer de containers helemaal volgeladen in al hun volle glorie ruim een meter omhoog gezet worden op hun drie krachtige poten, zodat de volledig platte truck eronder kan rijden om ze mee te nemen.

Stijfheid
Het bijzondere ontwerp waar de stellingen als een geheel op de truck vervoerd worden in plaats van erachter levert een uitzonderlijk hoog 'comfort' op voor de boten. Doordat zowel de truck als de stellingcontainers beide een zeer stijf chassis hebben, is de botenwagen waarschijnlijk de stijfste van Nederland en lijden de boten niet of nauwelijks onder het transport. Torsie en doorbuigen is praktisch onmogelijk. Daarnaast is de truck uitgerust met luchtvering, wat ervoor zorgt dat trillingen en oneffenheden in de weg zeer goed opgevangen worden.