Belading

Afmetingen
Omdat er in Nederland een maximum van 12 meter geldt voor de lengte van vrachtauto's, kunnen ongedeelde achten (+-18m) niet vervoerd worden binnen de afmetingen van de truck. Hiervoor heeft de BWC een speciale ontheffing, zodat we zowel vóór als achter de vrachtwagen 3 meter mogen uitsteken. Beide containers hebben hiervoor twee lengteborden; zo kunnen ook de achten getransporteerd worden. Van de 5 verdiepingen stellingen die de botenwagen heeft, steken er drie boven de cabine uit. Dit betekent dus dat er drie lagen boten voor de truck kunnen uitsteken. De laagste twee stellingen kunnen alleen aan de achterkant uitsteken. De afmetingen van de truck zijn zo, dat er op deze laagste twee stellingen viertjes vervoerd kunnen worden binnen de maximale uitsteek, en de ook al 10 meter lange tweetjes binnen de afmetingen van de truck. Op de bovenste drie stellingen passen de ongeveer 12 meter lange viertjes binnen de afmetingen van de truck, en steken de achten voor en achter de truck uit.

Laadcapaciteit
Wanneer een container maximaal beladen wordt kunnen er in het beste geval 11 achten (waarvan 4 gedeeld) en 5 viertjes tegelijk mee, óf 16 viertjes, óf 44 tweetjes. Het zou theoretisch mogelijk zijn om 84 niet al te zware skiffjes op één container te laden (inclusief hangen), dit is echter nog nooit in praktijk bewezen. Over het algemeen is elke lading vrij uiteenlopend van aard en worden er veel verschillende boottypen tegelijk meegenomen. De achten liggen dan over het algemeen bovenop en verder naar beneden komt het kleinere materiaal.

Vastleggen
Om de boten vast te leggen op de truck wordt al generaties lang gebruik gemaakt van oude fietsbanden. Deze hebben een aantal voordelen ten opzichte van spanbanden. Ten eerste zijn de fietsbanden (of stieken, zoals ze binnen de BWC genoemd worden) licht rekbaar, waardoor het veel beter mogelijk is om de boot strak tegen de stelling vast te binden. Daarnaast zijn de stieken veel vriendelijker voor de delicate huid van de boten, omdat ze tijdens het rijden trillingen opvangen door hun rekbaarheid en dus niet over de huid schuren. Ook is de kans dat tijdens het vastbinden een stiek door de huid van een skiffje getrokken wordt veel kleiner dan de kans bij een spanband.

Veiligheid
Veel mensen staan sceptisch tegenover deze manier van boten vastleggen, zij zijn van mening dat stieken kunnen breken en nooit de zekerheid van een spanband kunnen bieden. Het is echter zo dat 'slechte' stieken alleen kapotgaan tijdens het vastleggen van de boten. Als ze eenmaal vast zitten blijven ze tijdens het rijden perfect vastzitten. Wanneer het hard waait (lees: windkracht 3 of meer) krijgt elke boot wel aan de voor- en achterkant een spanbandje om ook dan te kunnen garanderen dat alle boten op de wagen blijven liggen. Verder wordt er altijd als extra veiligheidsmaatregel op twee punten een lang touw over de hele wagen gebonden. Dit zijn de zogenaamde safety-lines. Wanneer om wat voor reden dan ook een boot los zou raken (en dat moet dan al op meerdere punten gebeuren) wordt hij opgevangen door deze lijnen en kan de chauffeur de wagen veilig aan de kant van de weg zetten om het op te lossen.